subota, 15. listopada 2016.

Имитација живота

ПОГЛЕДИ

Код нас се феномен имитације није задржао у области забаве већ се проширио и на остале делове друштва, нарочито на политику

Аутор: Горан Марковићсубота, 15.10.2016. у 09:15
Најкраћа дефиниција мелодраме гласи: осујећена љубавна веза. Ово љубавнане односи се само на мушко-женске односе, већ и на друге емотивне релације – мајке и ћерке, браће и сестара, деце, пријатеља и слично. Оно што је, међутим, код мелодраме занимљиво јесте да она, поред тога што натерује сузе на очи, најбоље од свих жанрова анализира друштво. У поремећеним, ускраћеним односима људи који се воле најбоље се осликавају проблеми које поједина друштвена устројства доносе са собом.
Један од највећих мајстора мелодраме Даглас Сирк у својим филмовима можда је понајбоље осликао Америку педесетих година, земљу у снажном економском узлету, али социјално и расно сасвим подељену, с великим ломовима унутар породице. И, збиља, када данас погледате „Имитацију живота”, сасвим вам је јасно како је та земља изгледала онда. Велике куће с уредно покошеним травњацима, огромни аутомобили и весели расни пси декор су за наоко срећан живот који је, међутим, такав само споља.
У том филму главни лик, који тумачи Лана Тарнер, због каријере глумице занемарује ћерку, па због тога за кућну помоћницу узима црнкињу, која временом постаје део њене породице. Обема женама, међутим, проблеме стварају њихове ћерке. Једна се заљубљује у мајчиног момка, а друга, црнкињино дете, због свог необично светлог тена покушава да се представи као белкиња и одриче се сопствене мајке.
Сирк развија све болне теме у вези с америчким друштвом тог доба, сабране у самом наслову дела. Сви ликови, на неки начин, имитирају живот; све је саздано на лажи. Имитација, на тај начин, постаје парадигма америчког начина живота, па ова срцепарајућа мелодрама представља једну од најјачих критика Америке насталих у за уметнике веома опасном времену Макартијевог лова на вештице.
Имитација, као вештина, везана је углавном за естраду и нема, сматра се, уметничку тежину. На студијама глуме она се користи као фаза у овладавању изградњом лика, али само као помагало. Глумци имитатори по дефиницији спадају у оне мање вредне. По Платону, мимезиста (од Mimesis – подражавање и одражавање), особа која имитира друге, „најгора је од своје врсте, јер је она нико, обична маска и лицемер”.
Код нас се феномен имитације није задржао у области забаве, већ се проширио и на остале делове друштва, нарочито на политику. У време Милошевића, многи његови обожаваоци, следбеници и, нарочито, полтрони, до детаља су подражавали његов начин понашања, говор тела, интонацију. Понеки су чак почели и да личе на њега, носили исту гардеробу, чешљали се као он, пили иста пића. Некима је то ишло лакше, а неки су у имитацији вође испадали прилично смешни.
У Ђинђићево време, то се наставило. Само што је Зоран био филозоф, с прилично богатим речником и специфичним начином изражавања. Због тога су се његови епигони ограничавали само на подражавање боје његовог гласа и посебну метрику његовог говора. Мислили су да је довољно да говоре као он, а да ће мудрост доћи сама по себи. То је, наравно, била илузија, па је после убиства овог великог човека од Демократске странке остала само љуштура која се убрзо распала као да је била од паучине.
У садашњем времену вештина имитирања постала је услов опстанка. Пошто је постало јасно да је у Србији за голо преживљавање неопходно постати део владајуће странке, њено целокупно чланство, на више или мање успешан начин, почело је да имитира свога вођу. Поред обавезних излива дивљења према њему, пажљиво се цитирају његове мисли, с акцентом да имитатор о свему томе нема свој став, него да је за све довољан Вучићев. Разна пренемагања његових сарадника, која за тему имају само непогрешивост вође, постају до те мере провидна и отужна да изазивају само супротан ефекат од жељеног.
Посебну причу преставља вођа нације. Ту је реч, рекао бих, о имитацији самог себе. Он, који је већ прошао једну имитаторску школу и полагао дипломски на тему „Мој идол Војислав Шешељ”, окренуо се за 180 степени и решио да постане неко други, сасвим различит од оног Александра Вучића из времена кад је бити радикал значило држати нож у зубима. Сад је преко ноћи требало да постане јагње. Али, како да то постигне без дана глумачке школе?
Уз помоћ маркетиншке агенције, којој је посао да било кога доведе на власт, он је измислио нови лик борца за демократију, толеранцију и остале европске вредности. Али, оно што му је недостајало, а потребно је сваком глумцу кад се уживљава у нови лик, била је биографија личности у коју је требало ускочити. Ту је пред собом имао празан лист папира. Онда је посегнуо за брзим решењем – имитацијом. Почео је да имитира новог Вучића, измишљеног.
Испоставило се да се тај нови лик прилично свидео народним масама. Ношен првим успесима, он је у бескрајним наступима у медијима почео да верује у личност коју је имитирао. Полако је почела да се губи разлика између оригинала и копије, све је постало имитација живота. Осим наших јадних судбина, наравно. Ту је реч о сасвим другом драмском жанру.
Редитељ

utorak, 11. listopada 2016.

Царство научника у Сибиру

У савременом здању Академгородока у Новосибирску, које сада заузимају таленти за истраживања у информатичкој технологији, нисмо срели никога старијег од 27 година

Аутор: Ђорђе Ђукићуторак, 11.10.2016. у 15:00
Новосибирск: поглед са Оба(Фотографије Ђорђе Ђукић)
Специјално за „Политику”
Новосибирск – Казањска станица у Москви била је већ 3.335 километара иза нас кад се указао Новосибирск, фасцинантан по много чему. Трећи по величини град Русије, основан 1893, напредак је дочекао током владавине Јосифа Стаљина јер је тада устоличен у индустријски центар Совјетског Савеза. Чува у свом летопису податак да је сеоба војне индустрије преко Урала овамо током Другог светског рата омогућила победу Русима у Стаљинградској бици, док у потоњим страницама те богате књиге стоји да је Новосибирск израстао у царство научника. Тако је и данас.
Путници из вагона Транссибирске железнице, тек приспели из руске престонице, скоро да су били опчињени изгледом станице у Новосибирску, највећој на траси ТЖ од Москве до далеког Владивостока. Да, јесте „вакзал”, али пре личи на музеј, отмено уређен, и још импресивније изгледа кад се погледа из улице која води ка средишту града. Удешена складним бојама, станица изазива посебан осећај мекоће и топлине у сибирском велеграду где зими, због сурове континенталне климе, температура пада на минус 40.
Погледа са брода који, нешто касније, сече реку Об, сведочи да је реч о модерно уређеном граду који је постао велика заједница савремене архитектуре и облакодера, и доказ какав процват Русија бележи у Путиновој ери. Додуше заустављен је санкцијама запада и свиме што се предузима против Русије, али човек може лако да назре како ће се сви ти кранови на градилиштима, тренутно примирени, за који дан ипак покренути, поново. Напредак овог града, осведочили смо се путујући Транссисбирском, јесте слика свега што се у унутрашњости, ван Москве, одиграва у најпространијој држави света.
Најновији архитектонски склоп потврђен је сојеницама начичканим на обали Оба, па људи који живе и раде у Новосибирску одиста имају прилику да уживају у чарима реке која делује импресивно, не само логиком величине коју има. Чистоћа пруге, колосека и станице у Новосибирску само употпуњују слику нечега што се зове корак напред. Намерник, за трен, може да помисли да је у Сан Франциску или Токију.
Посебност Новосибирска (1,4 милиона становника) према свим руским градовима милионерима (има их 13), огледа се и у постојању града научника, или како домороци кажу Академгородока. Настао је у близини Новосибирска, 1957. Тај почетак повезује се с процватом совјетске науке доживљене у ери „Спутњика”. Академски град, може се рећи, делује разбарушено у савременим условима, и понекад је тешко назрети да иза канцеларијских врата седе тимови научника који, бавећи се фундаменталним истраживањима, стварају основу за оно што ће сутра Русија у области примењених истраживања лако моћи да оствари. То говори колико после кризе, изазване деведесетих, и транзиционих процеса који су довели до ломова и сиромашења у Русији, прилике иду другом стазом.
Новосибирск: Центар науке и културе
Задање у којем послује и ствара углавном инжењерски кадар посвећен информационим технологијама, више је лего коцка него класична архитектура, па и то прича којим интензитетом град научника иде напред. Та фасцинација, изражена кроз геометрију размахане грађевине, и чињеница да се у унутрашњости могу видети називи огромног броја познатих компанија из овог сектора, доказује да је концентрација памети овде таква да је само питање дана када ће да буде одбелодањено шта је то ново што свет потпуно не познаје. Или ће се видети кроз примену тих открића, у цивилне сврхе не само у војне, шта је тим даровитих људи изнедрио у својим трагањима.
И мали детаљ говори да је то практично град у граду. У Центру за науку и културу Академгородока, овако или онако, боравила је културна елита планете. Не постоји уметник на гласу, не само у Русији већ у свету, који није гостовао у том простору, што је омогућило широком спектру научника који ту стварају да уживају у благодетима уметности. Насред пространог антреа у далеком Сибиру стоји клавир где је написано, на руском и енглеском: „Свирај ме”, или „Изволите, свирајте”, што значи да сваки посетилац има могућност да музицира на том инструменту. При чему је сама атмосфера таква да ће то себи приуштити само онај ко одиста уме добро да влада нотама и пијанином.
Обједињавање онога што се зове фундаментално и примењено истраживање, са нечим што јесте унутрашњи миро у души, говори да се тим умним људима даје прилика да део дана проживе на један опуштенији начин.
У тој модерној грађевини, коју сада заузимају таленти за истраживања у области ИТ - а, нисам могао да видим никога старијег од 27 година. Упитао сам, знатижељан, неке од њих, чиме се баве? Рекли су ми сви исто: углавном софтверским решењима која ће касније унапредити живот у многим областима. Почев од медицине до свемирских летилица. Од саговорника, толико.
Остаје, као и на сваком путовању, нешто што се не може сликом забележити. То су, рецимо, шетње градском пијацом веома богате понуде, пре свега. Ту се може купити све што нуде самопослуге у највећим градовима наше кугле, уз привлачан парадајз и воће које одраста у оближњим окућницама. Томе ваља додати, обавезно, производе пчела са Алтаја. Из града се одмах практично креће на тај планински венац, богат скијашким стазама. Домаћини су нам искрено, верујемо на реч, казали да су цене у тим зимским центрима можда и надмашиле оне из швајццарских и француских скијалишта, чувених имена, али у Русији постоје људи довољно богати да могу себи то да приуште, и довољно решени да троше у својој земљи.
О отворености руске душе на улици? Мештани су видели малу групу туриста из Србије и једноставно пришли, препознавши по нашим лицима, како кажу, „словенску браћу”. Замислите такву лепу реч у бескрајном Сибиру? Искрено су нам се обрадовали, као и ми њима. Уосталом, код свих поколења у Русији данас се види да њихов одлазак у цркве, рецимо, није помодарство већ повратак изворном принципу везивања за православље и поновно откривање старог, доброг, исконског патриотизма. Живот им враћа бољом страном, јер овај народ напредује, ако посматрамо и наоко ситнице: како свадбују, шта облаче кад полазе у цркву, колико уживају у ресторанима, и шта данас стоји при руци студентима широм Русије.
То су слике не само из Новосибирска, већ и свих градова на Царској прузи, на пример Јекатеринбурга, Краснојарска и Иркутска. Водич нам у расторан вагону, држећи важан тон, каже: „Уколико Рус бар једаред није путовао Транссибирском железницом, он и није Рус”.
Политика