petak, 13. travnja 2012.

Emocionalna inteligencija pruža mir


Pojam emocionalna inteligencija, koja se sve češće pominje, uglavnom se definiše kao sposobnost da razumijemo sopstvena i tuđa osjećanja, da ih razlikujemo, kao i da te informacije koristimo pri razmišljanju i planiranju sopstvenih aktivnosti.
Emocionalna inteligencija je sposobnost da osjetimo, razumijemo i uspješno primijenimo moć emocija kao izvora energije, informacija, kreativnosti, povjerenja i bliskosti sa ljudima koji nas okružuju na poslu i u privatnom životu.
Stručnjaci ukazuju da emocionalnu inteligenciju predstavlja sklop više sposobnosti - sposobnost samorazumijevanja, samokontrole, samouvjerenost i sposobnost empatije (saosjećanja).
Hauard Gardner je prvi pomenuo da postoji sedam različitih vrsta inteligencije i da je emocionalna inteligencija jedna od njih, dok je pojam emocionalne inteligencije obradio Danijel Goulman u svojoj knjizi "Emocionalna inteligencija".
Profesor Predrag Nikić, povodom edukacije za zdravstvene radnike pod nazivom "Emocionalna inteligencija u medicinskoj praksi", kaže da su zaposleni izgubili oslonac i sigurnost koje su im do skoro nudila preduzeća, mnoge neuspješne transformacije društvene u privatnu svojinu samo su pojačavali emocionalnu zebnju i osjećaj nesigurnosti, a tržišna orijentacija zahtijeva stalnu budnost i borbu za klijente.
Komentarišući da li emocionalna inteligencija može pomoći u prevazilaženju tog problema, Nikić je kazao da potrošačka filozofija nameće nove želje i potrebe.
"Zaboravlja se na funkciju, svrhu i smisao. Nije nam dovoljan jedan mobilni telefon, razlog za kupovinu novog modela je 'ljepši' izgled", kaže Nikić i dodaje da ćemo, ako se nesvjesno prepustimo konzumentskoj filozofiji, doživjeti efekat "šargarepe na dugom štapu".
Prema Nikićevim riječima, ispunjenje želja ne donosi emocionalno zadovoljenje, jer uvijek ima još novih, a emocionalna inteligencija može ponuditi odgovore koji nam mogu pomoći u razumijevanju nas samih ali i života oko nas.
Nikić objašnjava da emocionalna inteligencija označava sposobnost osvješćenja, razumijevanja, prihvatanja svojih i osjećanja drugih ljudi, kao i sposobnost upravljanja emocionalnim odnosima.
On ukazuje da je veoma važno postati svjestan svih dimenzija svog emocionalnog života, jer su sve životne relacije, pa i poslovne, prožete emocijama. Emocionalni odnosi se ostvaruju u porodici, u partnerstvu, u prijateljstvu, u rođačkim odnosima i na poslu.
"Pred medicinske radnike se postavlja ozbiljan zahtjev, jer oni treba da budu most između zahtijeva korisnika i ostalih zaposlenih u medicinskim ustanovama", ističe Nikić.
On kaže da emocionalno inteligentni rukovodioci u zdravstvu poznaju potencijale zaposlenih ali i njihove zahtjeve, potrebe i htijenja i da emocionalno inteligentni rukovodioci u zdravstvu poštuju, podržavaju i podstiču svoje zaposlene, jer znaju da je bijes izraz nemoći rukovodioca.
Nikić podvlači da emocionalna inteligencija pomaže svim akterima u zdravstvenim organizacijama, a rukovodiocima omogućava efekat "rezonance" ili "emocionalne indukcije".
"Zaposleni u zdravstvu emocionalnu inteligenciju vide kao svojevrsnu sposobnost za sticanje emocionalne sigurnosti i stabilnosti, ona im pruža mogućnost da ublaže strepnje koje dolaze iz turbulentnog okruženja kao i da radnu sredinu prepoznaju kao prostor za iskazivanje svojih sposobnosti ali i potreba", kaže Nikić.
Prema njegovim riječima, na seminarima koje Centar za proučavanje i primjenu emocionalne inteligencije sprovodi, uči se da ne postoje pozitivne i negativne emocije, već prijatne i neprijante emocije.
"Medicinski radnici uče da prepoznaju svoja osjećanja, da ih razumiju, da prepoznaju matricu raspoloženja, odnosno uče da emocije prepoznaju kao odgovor na neki impuls iz okruženja", kaže Nikić. On dodaje da medicinski radnici koji umiju da propoznaju i iskažu iskrenu zainteresovanost za pacijenta, učiće korisnike obliku poželjnog ponašanja pa vrlo brzo može uslijediti identičan odgovor - da i oni nauče da iskazuju emocije.
On smatra da je emocionalna inteligencija svojevrsna unutrašnja njega i da ne treba zaboraviti da je spoljašnjost ogledalo naše unutrašnjosti.
U skladu s tim, kaže Nikić, osim što emocionalna inteligencija pomaže medicinskim radnicima u podizanju stepena motivacije, ona daje mogućnost svakom pojedincu da nauči da voli, da poštuje, da se raduje i divi.
On poručuje da ne treba zaboraviti da osmijeh i prihvatanje ponekada liječe više od lijekova i da pacijenti od doktora očekuju recept za izlječenje ali i razumijevanje za različite potrebe i htijenja.
"Ne možemo očekivati od zdravstenih radnika da će u većoj mjeri brinuti o našem zdravlju od nas. Stoga osim što svakoj osobi valja preporučiti kratak program fizičkih vježbi, valja preporučiti i emocionalnu njegu u porodici i partnerstvu", zaključio je Nikić.

Nezavisne novine

srijeda, 11. travnja 2012.

Noam Čomski - Strategije manipulacije

Mislio sam da bi ovo bilo korisno i interesantno podijeliti sa vama!


DESET STRATEGIJA MANIPULACIJE STANOVNIŠTVOM
Na osnovu rada jednog od najuticajnijih svjetskih intelektualaca, američkog lingviste Noama Čomskog, donosimo vam spisak od deset strategija manipulacije putem medija.
1)    PREUSMJERAVANJE PAŽNJE
Pažnju javnosti preusmjeravati sa važnih  problema na nevažne. Prezaposliti javnost poplavom nebitnih informacija, da ljudi ne bi razmišljali i stekli osnovna saznanja u razumijevanju svijeta.
2)   STVARANJE PROBLEMA
Ta metoda se naziva i “problem-reagovanje-rješenje”. Treba stvoriti problem, da bi dio javnosti reagovao na njega. Na primjer: izazvati i prenositi nasilje sa namjerom, da javnost lakše prihvati ograničavanje slobode, ekonomsku krizu ili da bi se opravdalo rušenje socijalne države.
3)   POSTUPNOST PROMJENA
Da bi javnost pristala na neku neprihvatljivu mjeru, uvoditi je postepeno, “na kašičicu”, mjesecima i godinama. Promjene, koje bi mogle da izazovu otpor, ako bi bile izvedene
naglo i u kratkom vremenskom roku, biće sprovedene politikom malih koraka. Svijet se tako vremenom mijenja, a da to ne budi svijest o promjenama.
4)    ODLAGANJE
Još jedan način za pripremanje javnosti na nepopularne promjene je, da ih se najavljuje  mnogo ranije, unaprijed. Ljudi tako ne osjete odjednom svu težinu promjena, jer se
prethodno privikavaju na samu ideje o promjeni. Sem toga i “zajednička nada u bolju budućnost” olakšava njihovo prihvatanje.
5)    UPOTREBA DJEČIJEG JEZIKA
Kada se odraslima obraća kao kad se govori djeci, postižemo dva korisna učinka: javnost potiskuje svoju kritičku svijest i poruka ima snažnije dejstvo na ljude. Taj sugestivni mehanizam u velikoj mjeri se koristi i prilikom reklamiranja.
6)    BUĐENJE EMOCIJA
Zloupotreba emocija je klasična tehnika, koja se koristi u izazivanju kratkog spoja, prilikom razumnog prosuđivanja. Kritičku svijest zamjenjuju emotivni impulsi (bijes, strah, itd.) Upotreba emotivnog registra omogućava pristup nesvjesnom, pa je kasnije moguće na tom nivou sprovesti ideje, želje, brige, bojazni ili prinudu, ili pak izazvati određena ponašanja.
7)    NEZNANJE
Siromašnijim slojevima treba onemogućiti pristup mehanizmima razumijevanje manipulacije njihovim pristankom. Kvalitet obrazovanja nižih društvenih slojeva treba da bude što slabiji ili ispod prosjeka, da bi ponor između obrazovanja viših i nižih slojeva ostao nepremostiv.
8)    VELIČANJE GLUPOSTI
Javnost treba  podsticati u prihvatanju  prosječnosti. Potrebno je ubijediti ljude da je (in, u modi), poželjno biti glup, vulgaran i neuk. Istovremeno treba izazivati otpor prema kulturi i nauci.
9)    STVARANJE OSЈEĆAJA KRIVICE
Treba ubijediti svakog pojedinca da je samo i isključivo on odgovoran za sopstvenu nesreću, usljed oskudnog znanja, ograničenih sposobnosti, ili nedovoljnog truda. Tako nesiguran i potcijenjen pojedinac, opterećen osjećajem krivice, odustaće od traženja pravih uzroka svog položaja i pobune protiv ekonomskog sistema.
10) ZLOUPOTREBA ZNANJA
Brz razvoj nauke u posljednjih 50 godina stvara rastuću provaliju između znanja javnosti i onih koji ga posjeduju i koriste, vladajuće elite. “Sistem”, zaslugom biologije, neurobiologije i praktične psihologije, ima pristup naprednom znanju o čovjeku i na fizičkom i na psihičkom planu.

nedjelja, 8. travnja 2012.

poljeinfors-bih: Програм капиталног инвестирања општине Дервента за...

poljeinfors-bih: Програм капиталног инвестирања општине Дервента за...: На основу члана 30. алинеја 4. Закона о локалној самоуправи („ Службени гласник Републике Српске“, број 101/04, 42/05, и 118/05) и члана...

poljeinfors-bih: Информација са 40. сједнице СО-е Дервента

poljeinfors-bih: Информација са 40. сједнице СО-е Дервента: У четвртак, 05. априла 2012. године одржана је и 40. сједница Скупштине општине Дервента, која је отпочела одмах након оконч...

poljeinfors-bih: Информација са 39. сједнице СО-е Дервента

poljeinfors-bih: Информација са 39. сједнице СО-е Дервента: 39. сједница Скупштина општине Дервента окончана је у четвртак, 5. априла 2012. године, са почетком у 10,00 часова а започета је и  прекину...