Mislio sam da bi ovo bilo korisno i interesantno podijeliti sa vama!
DESET STRATEGIJA MANIPULACIJE
STANOVNIŠTVOM
Na osnovu rada jednog od najuticajnijih
svjetskih intelektualaca, američkog lingviste Noama Čomskog, donosimo vam
spisak od deset strategija manipulacije putem medija.
1) PREUSMJERAVANJE PAŽNJE
Pažnju javnosti preusmjeravati sa važnih
problema na nevažne. Prezaposliti javnost poplavom nebitnih informacija, da
ljudi ne bi razmišljali i stekli osnovna saznanja u razumijevanju svijeta.
2) STVARANJE PROBLEMA
Ta metoda se naziva i “problem-reagovanje-rješenje”.
Treba stvoriti problem, da bi dio javnosti reagovao na njega. Na primjer:
izazvati i prenositi nasilje sa namjerom, da javnost lakše prihvati
ograničavanje slobode, ekonomsku krizu ili da bi se opravdalo rušenje socijalne
države.
3) POSTUPNOST PROMJENA
Da bi javnost pristala na neku neprihvatljivu
mjeru, uvoditi je postepeno, “na kašičicu”, mjesecima i godinama. Promjene,
koje bi mogle da izazovu otpor, ako bi bile izvedene
naglo i u kratkom vremenskom roku, biće sprovedene politikom malih koraka. Svijet se tako vremenom mijenja, a da to ne budi svijest o promjenama.
naglo i u kratkom vremenskom roku, biće sprovedene politikom malih koraka. Svijet se tako vremenom mijenja, a da to ne budi svijest o promjenama.
4) ODLAGANJE
Još jedan način za pripremanje javnosti na
nepopularne promjene je, da ih se najavljuje mnogo ranije, unaprijed.
Ljudi tako ne osjete odjednom svu težinu promjena, jer se
prethodno privikavaju na samu ideje o promjeni. Sem toga i “zajednička nada u bolju budućnost” olakšava njihovo prihvatanje.
prethodno privikavaju na samu ideje o promjeni. Sem toga i “zajednička nada u bolju budućnost” olakšava njihovo prihvatanje.
5) UPOTREBA DJEČIJEG JEZIKA
Kada se odraslima obraća kao kad se govori
djeci, postižemo dva korisna učinka: javnost potiskuje svoju kritičku svijest i
poruka ima snažnije dejstvo na ljude. Taj sugestivni mehanizam u velikoj mjeri
se koristi i prilikom reklamiranja.
6) BUĐENJE EMOCIJA
Zloupotreba emocija je klasična tehnika, koja se
koristi u izazivanju kratkog spoja, prilikom razumnog prosuđivanja. Kritičku
svijest zamjenjuju emotivni impulsi (bijes, strah, itd.) Upotreba emotivnog
registra omogućava pristup nesvjesnom, pa je kasnije moguće na tom nivou
sprovesti ideje, želje, brige, bojazni ili prinudu, ili pak izazvati određena
ponašanja.
7) NEZNANJE
Siromašnijim slojevima treba onemogućiti pristup
mehanizmima razumijevanje manipulacije njihovim pristankom. Kvalitet
obrazovanja nižih društvenih slojeva treba da bude što slabiji ili ispod
prosjeka, da bi ponor između obrazovanja viših i nižih slojeva ostao
nepremostiv.
8) VELIČANJE GLUPOSTI
Javnost treba podsticati u
prihvatanju prosječnosti. Potrebno je ubijediti ljude da je (in, u modi),
poželjno biti glup, vulgaran i neuk. Istovremeno treba izazivati otpor prema
kulturi i nauci.
9) STVARANJE OSЈEĆAJA KRIVICE
Treba ubijediti svakog pojedinca da je samo i
isključivo on odgovoran za sopstvenu nesreću, usljed oskudnog znanja,
ograničenih sposobnosti, ili nedovoljnog truda. Tako nesiguran i potcijenjen
pojedinac, opterećen osjećajem krivice, odustaće od traženja pravih uzroka svog
položaja i pobune protiv ekonomskog sistema.
10) ZLOUPOTREBA ZNANJA
Brz razvoj nauke u posljednjih 50 godina stvara
rastuću provaliju između znanja javnosti i onih koji ga posjeduju i koriste, vladajuće
elite. “Sistem”, zaslugom biologije, neurobiologije i praktične psihologije,
ima pristup naprednom znanju o čovjeku i na fizičkom i na psihičkom planu.