”Da smo narod
koji misli na svoju budućnost, na budućnost svoje djece, unučadi, praunučadi,
već bi sve zvonilo na uzbunu i svi bi bili na nogama. Naša zaduženost je
ogromna. Mi smo već u dužničkom ropstvu. Već iduće (2012) godine stiže otplatna
rata od oko 500 miliona KM što je približna vrijednost industrije. I tako svih
narednih desetak godina (bez novih zaduženja). To je nemoguće vraćati. To će
odnijeti u inostranstvo svu akumulaciju. Domaća privreda će ostati bez
investicionih sredstava” ocjenjuje u intervjuu za BUKU prof.dr. Aleksa
Milojević, direktor Ekonomskog instituta iz Bijeljine
Profesore
Milojeviću, nadavno održana investiciona konferencija koja se organizovala u
Banjaluci i na Kozari, je, prema riječima organizatora ( Vlade RS, prim. E.P. )
ispunila očekivanja u smislu da bi Republika Srpska mogla privući strane
investicije. Kakvo je Vaše viđenje, ima li RS realno šansu da privuče strane
investitore i u kojoj mjeri?
Strane investicije su štetne. To pokazuju i naučna istraživanja i ostvarena iskustva. Ovdje će se to dokazivati jednim primjerom. Nema primjera da se je neka zemlja obogatila tako što se otvorila za inostrana investiranja. Svi primjeri su negativni. Sve su takve ekonomije propale – narod dospio u siromaštvo, zemlja ekonomski opljačkana, privreda uništena, prirodna bogatstva zaposjeli stranci. Tuđe ne bogati. Prizivanje stranih investitora govori o nesposobnosti Vlade da na vlastitim raspoloživim prirodnim bogatstvima sa svojim narodom pravi razvoj. Nije istina da nema domaćih sredstava za investiranje. Ona se stiču kroz razvoj. Samo treba donositi racionalne investicione odluke, a ne rasprodavati prirodna dobra strancima.
Strane investicije su štetne. To pokazuju i naučna istraživanja i ostvarena iskustva. Ovdje će se to dokazivati jednim primjerom. Nema primjera da se je neka zemlja obogatila tako što se otvorila za inostrana investiranja. Svi primjeri su negativni. Sve su takve ekonomije propale – narod dospio u siromaštvo, zemlja ekonomski opljačkana, privreda uništena, prirodna bogatstva zaposjeli stranci. Tuđe ne bogati. Prizivanje stranih investitora govori o nesposobnosti Vlade da na vlastitim raspoloživim prirodnim bogatstvima sa svojim narodom pravi razvoj. Nije istina da nema domaćih sredstava za investiranje. Ona se stiču kroz razvoj. Samo treba donositi racionalne investicione odluke, a ne rasprodavati prirodna dobra strancima.
Da
navedem samo jedan primjer. Investicija u četiri HE “Gornja Drina” (238 MW)
donose godišnju neto dobit od 250 miliona KM. Ostvaruje se 16 KM neto dobiti po
jedinici investicije. Ta investicija se ustupa strancu. Na drugoj strani
Elektroprivreda RS (2010) ima kratkoročno oročenih 175 miliona KM što je
dovoljno za izgradnju HE od 52 MW. Ta investicija bi ostvarila godišnju neto
dobit od oko 60 miliona KM. Ona se ustupa strancu. Dakle postoje vlastita
sredstva ali se ona investiciono ne koriste. Šta mislite zašto? Oni koji o tome
odlučuju vjerovatno znaju?
Oduzeti
od naroda ovoliko prirodno bogatstvo i ovoliki novac (neto dobit) i dati
strancu zar to nije ekonomska izdaja, ekonomski zločin? Vlada je obavezna da
brani narod od ekonomskih šteta, a ovdje sama Vlada pravi ovoliku štetu narodu.
Umjesto da Drina donosi milione i milijarde neto dobiti vlastitom narodu, ona ih,
po odluci Vlade, odnosi strancima. Opet zašto?
Pored
sredstava koja su u Elektroprivredi RS ogromna su sredstva i kod naroda koji bi
da ih bogato uloži. Umjesto što “trunu” na depozitnoj kamati u bankama od 3 – 5
%, kada bi bile mogućnosti akcionarskog ulaganja u izgradnju HE, TE i slično
privukla bi se ogromna novčana sredstva domaćih ali i stranih građana.
Dividende bi mogle da iznose čak i 10 %. Vlada nije ni pokušala da pravi
akcionarsku alternativu investiranja, na kojoj osnovi se ostvaruju i najveće
investicije na Zapadu. Umjesto ovog osvjedočenog najpovoljnijeg vida
investiranja naša Vlada se odlučuje na najpogubnije rješenje – na prodaju i
ustupanje prirodnih bogatstava strancima.
Samo je
jedan (klasični) model privrednog razvoja neprolazno uspješan – vlastita
štednja – investicije – razvoj. Sve zemlje koje njega praktikuju su uspješne
(primjer današnje Kine). Razvoja na tuđem novcu nema. Koristi od posuđivanja
imaju samo oni koji posuđuju. Njima korist a onima koji posuđuju šteta.
Ako se
već i trudimo da privučemo inostrane investicije, kako Vam se čini trenutni
poslovni ambijent u RS? Je li RS dovoljno aktraktivna za potencijalna strana
ulaganja kako sa gledišta mogućnosti za investiranje ali i raznih
“administrativnih povoljnosti”?
Bilo bi
mnogo bolje da gradimo poslovni ambijent za vlastita, a ne strana ulaganja, da
razvijamo akcionarstvo. Koliko smo pod kolonijalnim pritiskom stranaca govori i
pojam “administrativnih povoljnosti” iz Vašeg pitanja. Potrebno je biti sasvim
jasan i otvoren. Stranci ovdje ne žele ekonomski razvoj i sve čine da unište
domaću privredu. Da bi to što uspješnije ostvarili služe se zavodljivim
metodama navođenja na pogrešne odluke i pružanja i finansijskih pomoći da se
takve pogrešne odluke donose. Jedna od tih “pomoći” su pomoći za razvoj malih i
srednjih preduzeća. Zna se da su samo krupna preduzeća oslonci razvoja i
stranci ne pružaju tu vrstu pomoći. Oni govore samo o malim ali ne i o krupnim
preduzećima. Koliko su u tome iskreni vidi se iz osnovne činjenice. Upravo dok se
ovdje zalažu za razvoj malih preduzeća u vlastitim zemljama bujaju krupna. I
tome naravno ne prigovaraju. Nama mala, a njima krupna. To je filozofija
ekonomske pomoći razvijenih. To se odnosi i na administrativne povoljnosti. Kao
da je skraćivanje vremena osnivanja preduzeća odlučujuća činjenica privrednog
razvoja? Kao da ćemo biti svi uspješni mali biznismeni pa je prevelika gužva na
šalterima. Ali stranci ne govore kako da se ovdje dođe do krupnih preduzeća,
bar onih i onakvih kakve smo imali i kakva su kod njih. To bi bilo suprotno
svakoj ekonomskoj logici. Zašto bi sebi gradili konkurenciju, Energoinvest (i
slično) koji je odnosio pobjede na međunarodnim tenderima i sprečavao da te
poslove dobiju neke strane firme morao je da bude uništen. Potpuno je besmisleno
očekivati da će se stranci, boreći se za “administrativne povoljnosti”, boriti
da ovdje ponovo izrastu neki novi Energoinvesti i slično. Kada to shvatimo
možda ćemo početi da se osvješćavamo i da razotkrivamo ulogu i namjere
stranaca. Možda ćemo tada doći do snage da definišemo vlastite interese kao
osnovu stava i odnosa prema tzv. evropskim integracijama.
Ovo
sadašnje je prepoznatljivo već na prvi pogled. Što je više govora o evropskim
integracijama na djelu je sve veća dezintegracija. Integracija u ekonomiji, to
je približavanje u nivou razvijenosti. A vidljivo je da su razlike u
razvijenosti u dramatičnom porastu. Sa tog stanovišta mnogo više smo bili u
Evropi prije rata nego sada. Opet je u pitanju ekonomska izdaja Vlade.
Vlada je obavezna da ekonomski brani državu i narod. Uz ostalo obavezna je da
razotkriva prevare koje smišljaju stranci i koje završavaju u ekonomskom
nerazvoju. Jedna od tih prevara su mala preduzeća kao naša razvojna šansa i
ostvarenje “administrativnih povoljnosti” za njihovo što jednostavnije
osnivanje. Ispunjavaju se ovi zahtjevi stranaca, a ne ulažu napori kako da
dođemo do krupnih preduzeća koja su osnov razvoja.
Prošlo je
nešto više od pola godine od usvajanja Ekonomske politike Vlade RS za
2011.godinu, kakvi su efekti ove politike, vidite li neki napredak?
Vladine Ekonomske politike su prave besmislice. One se usvajaju, ne izvršavaju i zato se ne polaže nikakav račun, nema nikakvih posledica. Ova Vlada (kontinuiteta) je u svojim Ekonomskim politikama usvajala sledeće stope rasta bruto društvenog proizvoda: 2006. – 7 %, 2007. – 8,5 %, 2008. – 8,5 %, 2009. – 6,4 % i 2010. – 1,4 %. Umjesto obavezujuće (iz Ekonomskih politika) prosječne stope od 6,4 % ostvarena je jedanaest puta manja (0,6 %). Nikada se nije ozbiljno polagao račun zašto se pojedina ekonomska politika nije ostvarila.
Vladine Ekonomske politike su prave besmislice. One se usvajaju, ne izvršavaju i zato se ne polaže nikakav račun, nema nikakvih posledica. Ova Vlada (kontinuiteta) je u svojim Ekonomskim politikama usvajala sledeće stope rasta bruto društvenog proizvoda: 2006. – 7 %, 2007. – 8,5 %, 2008. – 8,5 %, 2009. – 6,4 % i 2010. – 1,4 %. Umjesto obavezujuće (iz Ekonomskih politika) prosječne stope od 6,4 % ostvarena je jedanaest puta manja (0,6 %). Nikada se nije ozbiljno polagao račun zašto se pojedina ekonomska politika nije ostvarila.
Vlada
(kontinuiteta) je (2006. – 2010.) potrošila 4,8 milijardi KM da bi povećala
bruto društveni proizvod (BDP) za svega oko 200 miliona KM. Da bi uvećala BDP
za 1 KM trošila je 24 KM. I to nije sve. Vlada je povećavala BDP, a smanjivala
materijalnu proizvodnju. Ovo povećanje BDP za oko 200 miliona KM potiče iz
smanjenja poljoprivredne proizvodnje za 15 %, smanjenja industrije,
ugostiteljstva, turizma i slično, a povećanja državne uprave i slično. Vlada
nas bogati tako što uništava materijalnu proizvodnju, a uvećava upravu.
Koliko Ekonomske politike znače za ovu Vladu neka kaže i sledeći podatak. Da su
ostvarene stope rasta BDP, na koje se Vlada obavezivala u Ekonomskim
politikama, sa ovim utrošenim sredstvima od 4,8 mrd. KM Vlada je umjesto 200
miliona KM BDP morala da ostvari novih 18 milijardi KM. Naravno da nikada nije
bilo govora zašto nisu ostvarene planirane stope rasta i kako su ovako “uludo”
utrošena ovolika sredstva. Kako je moguće govoriti o napretku kada se Vlada za
prvih šest mjeseci 2011. godine zadužuje za oko jednu milijardu KM? Ni za jedno
od ovih zaduživanja nema Studije o mogućnostima ekonomskog povrata ovih
sredstava. Sva će se vraćati iz povećanih poreza iz “deranja kože” narodu.
Ovako nemilosrdno se zadužuje narod koji je nezaposlen i bez privrede.
Nedavno
je objavljeno kako bi nova recesija zahvatila Republiku Srpsku još žešće i
dramatičnije nego prethodna kriza…Kakvo je Vaše mišljenje?
Potpuno su neosnovane tvrdnje da svjetska kriza ima uticaja na nas. To Vlada samo pere svoju nemoć svjetskom krizom. Naša kriza nije spoljna nego unutrašnja. Kriza uvijek pogađa povjerioca, a ne dužnika, pogađa izvoznika, a ne uvoznika. Kriza je uvijek kriza prodaje, a ne kupovine, kriza izvoza, a ne uvoza. Mi smo ogromni uvoznici (kupci), a slabi izvoznici (prodavci). Sa tog stanovišta svjetska kriza nema nikakvog uticaja na nas. Da imamo sposobniju Vladu ovu svjetsku krizu bi mogli da iskoristimo za sebe i da se izborimo za povoljnosti u uvozu, da oborimo cijene i slično. Suprotno tome. Cijene iz uvoza upravo u vrijeme krize rastu, što dovoljno govori o Vladi. To da će nova (inostrana) recesija još žešće pogoditi RS jasno govori koliko Vlada nastoji da prikrije svoju potpunu ekonomsku nemoć da odgovori izazovima vremena. Umjesto da se okrene razvoju Vlada izmišlja spoljne nepovoljne uticaje. Ekonomski razvoj nije jednostavna stvar. Za to su potrebna znanja. Naša Vlada ih nema i tu je problem.
Potpuno su neosnovane tvrdnje da svjetska kriza ima uticaja na nas. To Vlada samo pere svoju nemoć svjetskom krizom. Naša kriza nije spoljna nego unutrašnja. Kriza uvijek pogađa povjerioca, a ne dužnika, pogađa izvoznika, a ne uvoznika. Kriza je uvijek kriza prodaje, a ne kupovine, kriza izvoza, a ne uvoza. Mi smo ogromni uvoznici (kupci), a slabi izvoznici (prodavci). Sa tog stanovišta svjetska kriza nema nikakvog uticaja na nas. Da imamo sposobniju Vladu ovu svjetsku krizu bi mogli da iskoristimo za sebe i da se izborimo za povoljnosti u uvozu, da oborimo cijene i slično. Suprotno tome. Cijene iz uvoza upravo u vrijeme krize rastu, što dovoljno govori o Vladi. To da će nova (inostrana) recesija još žešće pogoditi RS jasno govori koliko Vlada nastoji da prikrije svoju potpunu ekonomsku nemoć da odgovori izazovima vremena. Umjesto da se okrene razvoju Vlada izmišlja spoljne nepovoljne uticaje. Ekonomski razvoj nije jednostavna stvar. Za to su potrebna znanja. Naša Vlada ih nema i tu je problem.
Prije
nekoliko dana je Narodna skupština Republike Srpske usvojila odluke kojima se
RS dodatno zadužuje za necijelih 650 miliona KM. Kako gledate na ova zaduženja,
i imamo li razloga da se brinemo za ekonomsku budućnosti ovih prostora?
Da smo
narod koji misli na svoju budućnost,na budućnost svoje djece, unučadi,
praunučadi, već bi sve zvonilo na uzbunu i svi bi bili na nogama. Naša
zaduženost je ogromna. Mi smo već u dužničkom ropstvu. Već iduće (2012) godine
stiže otplatna rata od oko 500 miliona KM što je približna vrijednost
industrije. I tako svilh narednih desetak godina (bez novih zaduženja). To je
nemoguće vraćati. To će odnijeti u inostranstvo svu akumulaciju. Domaća
privreda će ostati bez investicionih sredstava. Da bi se ovi dugovi vratili
morat će se dizati porezi građanima na potrošnju, nekretnine i slično. Dizat će
se porezi privredi. S obzirom da će, zbog povećanih poreza, privreda ostati bez
akumulacije morat će se povećano zaduživati kod banaka, što naravno vodi njenom
ubrzanom propadanju. Kako nećemo moći i pored svega ovoga da vraćamo dugove u
dogovorenim rokovima, oni će biti reprogramirani, čime ćemo oduzeti budućnost
budućim generacijama – djeci, unucima, praunucima. Zavladat će siromaštvo.
Narod će bježati na sve četiri strane svijeta. Nastupit će naš biološki
nestanak u kojem se već uveliko nalazimo. I što je najgore za sve to niko neće
biti kriv. Tu je sva veličina problema u kojem se nalazimo.
Kako komentarišete činjenicu da sve više ekonomskih stručnjaka upozorava na dramatičnosti ekonomskih podataka za RS dok istovremeno iz Vlade RS dobijamo informacije kako RS održava finansijsku stabilnost…Kome treba vjerovati? Jesu li podaci o ekonomskoj situaciji u RS zaista zabrinjavajući?
Kako komentarišete činjenicu da sve više ekonomskih stručnjaka upozorava na dramatičnosti ekonomskih podataka za RS dok istovremeno iz Vlade RS dobijamo informacije kako RS održava finansijsku stabilnost…Kome treba vjerovati? Jesu li podaci o ekonomskoj situaciji u RS zaista zabrinjavajući?
Naše
ekonomsko stanje nije dramatično nego tragično. To što Vlada priča jedno, a
stručnjaci drugo i da niko ne odgovara za obmanjivanje naroda, za iznošenje
neistina dokaz je skoro potpune besmislenosti našeg političkog sistema. Vlada
vodi potpunom ekonomskom uništenju ovog naroda, a ostaje stabilna. Narod može
da bude potpuno ekonomski uništen, a da Vladi ne prijeti nikakva opasnost.
Umjesto toga Vlada uporno širi neistine i obmanjuje narod o našoj finansijskoj
stabilnosti i za to ne odgovara.
Dokaz da
Vlada širi neistine odnosno da obmanjuje narod je njena šutnja. Kada stručnjaci
ne bi bili u pravu zar ih Vlada ne bi tužila, pozvala na odgovornost za širenje
neistina. Vlada priča jedno, a stručnjaci drugo i nikom ništa. Da navedemo
jedan primjer. Nedavno je predsjednik Vlade izjavio da je prosječna stopa rasta
BDP za poslednjih deset godina u RS iznosila 14 % (Srna, 22.09.2011. godine)
što je potpuna neistina. Istina je da je Vlada kontinuiteta (2006. – 2010.)
ostvarila stopu rasta BDP od 0,6 %, a u prethodnom petogodištu stopa rasta BDP
je iznosila 6 %. Nekažnjeno obmanjivanja naroda. Istina je na strani onih koji
govore o našim ekonomskim strahotama. Sve će uskoro biti jasno ali kasno. Pa
zar nije svakom jasno da su statistički podaci o nivou našeg BDP besmisleni.
Prije rata smo ostvarivali 1.800 $ po stanovniku, a sada (kao) 4.800 $. Onda,
sa onakvom privredom i zaposlenosti pa nerazvijeni, a sada bez privrede i
nezaposleni pa srednje razvijeni. Ti obmanjujući statistički podaci Vladi
odgovaraju i ona ih obilato koristi. Neće da se upusti u problem ispravnog
računanja BDP.
Omiljeno
vladino obmanjivanje je o našoj makroekonomskoj stabilnosti navodeći podatke o
našoj niskoj inflaciji. Ali ona neće da navede uzroke takvog stanja. Uzrok
relativno niske inflacije nije u našoj ekonomskoj uspješnosti, u ogromnoj
industrijskoj proizvodnji roba koja svojom ogromnom ponudom drži cijene
stabilnim. Sasvim suprotno. Niske sadašnje cijene su priprema našeg ekonomskog
sloma. Uzrok relativno niske inflacije (iako je ona dva puta veća od eurozone)
je u čvrstom deviznom kursu koji ne dozvoljava rast cijena. Ali upravo je tu
zamka. Sada relativno stabilno ekonomsko stanje (zbog pritiska čvrstog kursa)
što odgovara Vladi, ne gledajući da slijedi ogromna inflatorna provala kada
(uskoro) KM ode na tržišno vrednovanje, kada prestane sa radom Valutni odbor.
Vlada o tome šuti kao da se to nikada neće dogoditi.
I
početno, osnovno ekonomsko znanje je dovoljno da se vidi da nema, ne može biti
ekonomske stabilnosti pod ovakvim dugovima i deficitima. Vlada naravno o tome
šuti. Možete ovo javno saopštiti bezbroj puta nikada nećete izazvati reakciju
Vlade. Ko onda obmanjuje narod? Šuti se o ovakvoj opasnoj činjenici kakva je
priprema našeg ekonomskog sloma. Naše zabrinjavajuće ekonomsko stanje dolazi i
sa strane ogromnog platnog deficita i prekomjernog inostranog zaduživanja (oko
6 mrd. KM) koja sredstva se skoro potpuno neracionalno troše. Zadužuju se
siromašni nezaposleni ljudi za dugove koje neće moći vratiti ni nekoliko
generacija.
Najopasnija
avantura ove Vlade odnosi se na koncesionu rasprodaju prirodnih bogatstava. Na
Zapadu, koncesiona naknada iznosi najmanje 51 % neto prihoda, a ide i do 80 %.
Uz to, na Zapadu i u vrijeme koncesije prirodno dobro je u pretežnoj javnoj
svojini (51 %) na osnovu čega se vrši kontrola korištenja prirodnog dobra. Kod
nas koncesiona naknada teško da dostiže 7 % neto prihoda, a Vlada (vlast) teško
da ima bilo kakvu kontrolu nad korištenjem prirodnog dobra. Još gore od toga je
najnovija privatizacija prirodnih bogatstava pod pojmom strateškog partnera
kojim se ustupa 51 % upravljačkih prava. A 51 % kod nas je zapravo 100 %. Ako
ostanemo bez prirodnih bogatstava onda nam je siguran ekonomski i biološki
kraj. Ako ih sačuvamo možda bi i mogli da otplatimo dosadašnje gubitke i
krenemo u razvoj.
Kako
ocjenjujete proces privatizacije u RS? Posebno kada govorimo o velikim strateškim
kompanijama kao što su Telekom RS, ali i kompletna naftna industrija u
Republici Srpskoj?
Ova privatizacija je početak našeg kraja. Sa njom su počela sva naša ekonomska i društvena zla. Ako je ne promijenimo, ako se ne izvučemo iz ovog zla nema kretanja naprijed. Ovo je kolonijalna, samouništavajuća privatizacija nastala da bi se sa dva poslanika došlo na mjesto predsjednika Vlade, što je neviđeno u istoriji parlamentarizma. Ovom privatizacijom je ostvareno najmasovnije ubijanje ljudi, a onaj ko je to uradio predstavlja najmasovnijeg ubicu. Na hiljade, desetine hiljada ljudi je umrlo prijevremenom smrću zbog siromaštva, gubitka zaposlenja i gubitka svog preduzeća, zbog svega što se dogodilo preduzećima od kojih se živjelo.
Ova privatizacija je početak našeg kraja. Sa njom su počela sva naša ekonomska i društvena zla. Ako je ne promijenimo, ako se ne izvučemo iz ovog zla nema kretanja naprijed. Ovo je kolonijalna, samouništavajuća privatizacija nastala da bi se sa dva poslanika došlo na mjesto predsjednika Vlade, što je neviđeno u istoriji parlamentarizma. Ovom privatizacijom je ostvareno najmasovnije ubijanje ljudi, a onaj ko je to uradio predstavlja najmasovnijeg ubicu. Na hiljade, desetine hiljada ljudi je umrlo prijevremenom smrću zbog siromaštva, gubitka zaposlenja i gubitka svog preduzeća, zbog svega što se dogodilo preduzećima od kojih se živjelo.
Da bi se
ukinula prethodna razvojna i oslobađajuća, a ostvarila ova kolonijalna i
zarobljavajuća privatizacija bilo je potrebno doći na mjesto predsjednika Vlade
na način koji je ravan državnom udaru. U dubokoj noći (iza ponoći) nakon
završetka redovne sjednice Narodne skupštine dana 18. januara 1997. godine
ostala je grupa poslanika (SDA i SNSD) da bi, pod sumnjivom skupštinskom
većinom, (dovodeći jednog poslanika) bez predsjednika održala sjednicu
Skupštine. Predsjednica Republike je u toj noći provela “demokratske
konsultacije” i postavljen je predsjednik Vlade. Odmah je tu Vladu priznala
Kontakt grupa tako da niko nije smio da pomisli i posumnja u legitimitet nove
vlasti. To je (očito) nagrada za izjave i data obećanja da će, kada postane
predsjednik Vlade, prvi zakon kojeg će ukinuti biti Zakon o privatizaciji.
Obećano se moralo izvršiti. Ukinuta je ranija i ostvarena ova sadašnja
privatizacija. I što je najvažnije privatizacija mora da bude dovedena do
kraja, do potpunog uništenja privrede.
Da bi se
to ostvarilo nužno je neprekidno političko održanje njenog tvorca. Odatle od
tada tako blistava politička karijera. Što gore to bolje. Što gore za privredu
i narod to bolje za političku karijeru. O pogubnosti postojeće privatizacije
bespredmetno je i razgovarati. To je vidljivo na svakom mjestu. Ona je
napravljena da se u potpunosti uništi ova privreda i narod.
Dva su
osnovna principa na kojima se zasniva uspješna privatizacija:
- kapital, u postupku privatizacije, ne smije da bude smanjen nego uvećan i
- nakon privatizacije preduzeća treba da dobiju kvalitetnijeg vlasnika i ekonomski efikasniju svojinu nego što je to bilo ranije.
- kapital, u postupku privatizacije, ne smije da bude smanjen nego uvećan i
- nakon privatizacije preduzeća treba da dobiju kvalitetnijeg vlasnika i ekonomski efikasniju svojinu nego što je to bilo ranije.
Da bi se
održala vrijednost kapitala nije moguća njegova prodaja nego podjela onima koji
su taj kapital i stvarali (radnici, građani). Da bi se uvećala vrijednost
kapitala nužna je prodaja njegovog određenog dijela uz popuste
(dokapitalizacija). Osvjedočeni najkvalitetniji vlasnik preduzeća su radnici i
građani kao akcionari. Poštujući ova dva osnovna principa trebalo je ostvariti
privatizacionu podjelu kapitala (i djelimičnu prodaju) radnicima i građanima.
Prema
svim teoretskim saznanjima i ostvarenim iskustvima (Slovenija) takva
privatizacija snažno reformiše privredu i vuče je naprijed u razvoj. Posebna je
vrijednost što opstaju i jačaju krupna preduzeća. Na tim osnovama ostvarivana
je prethodna privatizacija. Već je bio privatizovan (podijeljene akcije)
tercijarni sektor privrede (trgovina, ugostiteljstvo, saobraćaj, građevinarstvo
i zanatstvo). Stiglo se na sami prag privatizacije industrije. I onda zaokret,
preokret. Stranci to nisu mogli da podnesu. Pronađena je domaća politička snaga
da se to spriječi. Sve što je rađeno, poništeno je.
Krenulo
se u novu privatizaciju prodaje. Odmah su uništena krupna preduzeća. Ova manja
su prodavana i po sto puta nižoj cijeni. Prodavao se kapital kao najveća
vrijednost u privredi (i koji se uvijek tako mukotrpno stiče) i ta sredstva
tako olako trošila kroz budžet. Preduzeća su sticala pojedinca kao
najnekvalitetnijeg vlasnika. Vratili smo se u stinosopstveničku svojinu
devetnaestog vijeka koja ne može da odmakne od malog preduzeća sa svega
nekoliko zaposlenih.
Neviđena
politička ambicija je nemilice rušila privredu. Suze, patnje, siromaštvo ljudi,
rast nezaposlenosti ništa to nije smjelo da omete želju za političkim usponom.
Stranci su očito zadovoljno trljali ruke. Izbor je bio veoma uspješan.
Postojeća privatizacija je potpuna civilizacijska stranputica. Dok se ona ne
poništi, dok se ne izvrši ponovna privatizacija (reprivatizacija) nije moguće
očekivati bilo kakav ekonomski i društveni napredak.
Ova
privatizacija je od nas napravila duboko bolesno i nemoralno društvo. Na osnovi
ove privatizacije nastao je pravi poremećaj društvenih vrijednosti. Poništen je
rad, marljivost, stvaralaštvo, poštenje, moralnost kao osnovne vrijednosti na
kojima društvo opstaje. Oživljene su vrijednosti prisvajanja, otimanja,
gramzljivosti, nepoštenja, kriminala, nemorala i slično. Da bi društvo
ozdravilo nužno je rad i radnike smjestiti u centar društvenih odlučivanja.
Potrebno je stvoriti korporativnu svojinu. Za to je potrebna reprivatizacija.
Način da se to ostvari je da se radnicima i građanima podijeli i ponudi na
otkup dio neprodatog kapitala u postojećoj ostvarenoj privatizaciji preduzeća.
Ako je privatizaciona vrijednost preduzeća deset miliona, a ono prodato za
petstohiljada onda je neprodata vrijednost 9,5 miliona što podliježe
reprivatizaciji.
Da bi se
stiglo u zdravo društvo potrebna su još najmanje dva koraka:
- ograničiti postojeću višepartijsku svojina koja je, po svemu sudeći, gora od jednopartijske i
- zaštititi malog akcionara.
- ograničiti postojeću višepartijsku svojina koja je, po svemu sudeći, gora od jednopartijske i
- zaštititi malog akcionara.
Prema
evropskim iskustvima ograničenje višepartijske svojine je moguće ostvariti
izborom većine članova nadzornog odbora iz reda radnika preduzeća. U upravnom
odboru da je obavezan član radnik preduzeća. Jedan od načina zaštite malog
akcionara je u zakonskom definisanju da niko ne može imati veća upravljačka
prava od 50 %. Vlasnici u preduzećima sa učešćima u kapitalu iznad 5 % imaju
podjednaka upravljačka prava. Ova tri rješenja (reprivatizacija, ograničenja
višepartijske svojine i zaštita malog akcionara) bi nam omogućila razvoj
privrede i ozdravljenje društva.
Prije
skoro dva mjeseca usvojen je novi nacrt zakona o PIO RS, šta će nam on
donijeti, zanimljivo je da je usprkos protivljenju socijalnih partnera Vlade RS
( i sindikati i penzioneri, te boračka populacija ), on ipak usvojen uz minimum
korekcija. Kako Vam izgleda ovaj usvojeni nacrt zakona?
Zakon o
PIO RS je velika prevara. To je način da se penzije umanje na svega jednu
trećinu – samo prvi stub obavezne isplate penzije. U privredi koja je uveliko
prezadužena i u dugoročnoj predstojećoj recesiji drugi stub (obavezna štednja)
ne može da donese rezultat. Sredstva se ne mogu ekonomski oploditi jer treba
vraćati dugove koji će vući u dugoročnu recesiju. Još je gore sa dobrovoljnom
štednjom (treći stub). Sav problem ovog Zakona je što se nije upustio u
rješenje problema starosti stanovništva. Umjesto da pristupi rješavanju tog
teškog problema ovaj Zakon predviđa naš biološki nestanak. Prema ovom Zakonu na
kraju planiranog perioda (2080) biće nas svega oko 480 hiljada umjesto
sadašnjih oko 1,3 miliona. Planira se nestanak blizu milion ljudi i to Vlada i
Skupština prihvataju. Neviđeno. Niko se ne pita koja je ta silna starost upravo
tih 480 hiljada i da li takvo društvo negdje postoji i može opstati.
Da li je
moguće zamisliti društvo u kojem je skoro svaki drugi (43 %) penzioner odnosno
u kojem jedan unuk ima osam djedova i baka (stanovništvo iznad 40 godina na one
do 18 godina). Kako će jedan mladi da izdržava osam starih. Kako će 240 hiljada
stanovnika u radnoj dobi (18 – 64 godine) da izdržava 241 hiljadu maloljetnih i
starih (1:1) kada je sada taj odnos 823 hiljade prema 448 (skoro 2:1) pa je
nepodnošljivo. To na svoj način govori o veličini besmislenosti ove vlasti i
ovog Zakona.
Za kraj, kada sagledamo sve apekte realnog sektora u RS, kakve su nam šanse, imamo li zaista kapaciteta da ostvarimo ekonomski razvoj? Jeste li optimista?
Za kraj, kada sagledamo sve apekte realnog sektora u RS, kakve su nam šanse, imamo li zaista kapaciteta da ostvarimo ekonomski razvoj? Jeste li optimista?
Naše
siromaštvo ne potiče iz oskudnosti resursa nego iz pogrešnog privrednog
sistema, iz ogromne ekonomske izdaje koja je na djelu. Izdaja je ova
privatizacija, prekomjerno zaduživanje, prekomjerni platni deficiti, i što je
najgore rasprodaja prirodnih bogatstava. Ukoliko bi se ubrzano izvršila
reprivatizacija, zaustavilo zaduživanje i obustavila prodaja prirodnih
bogatstava, te ostvario novi privredni sistem regulisanog tržišta sa
odlučujućom ulogom države u privrednom razvoju (umjesto sadašnje globalističke
obmane slobodnog tržišta na šta je Vlada pristala) postoje mogućnosti da se sva
ova dosadašnja zla ubrzano riješe i krenemo u razvoj. S obzirom na visok
pritisak stranaca i ne malu domaću ekonomsku izdaju sasvim je neizvjesno da će
do toga doći. Veoma su izvjesne mogućnosti našeg propadanja u trajno i duboko kolonijalno
ropstvo. Narod bi morao da bude toga svjestan i da skupi snage da to spriječi.
Razgovarao
Elvir Padalović