ponedjeljak, 14. siječnja 2013.

Intervju - Mustafa Spahić


imageMustafa Spahić, profesor Gazi Husrev-begove medrese
SARAJEVO - Islamska zajednica u BiH u novembru 2012. godine izabrala je novog reisu-l-ulemu Huseina Kavazovića. Izbor je obavljen na temelju Ustava i normativnih akata Islamske zajednice i tako je izabran 13. reis, nakon što je svoj madat od 19,5 godina okončao reis Mustafa Cerić.
Šta očekuje od novoizabranog reisa Kavazovića, pitanje je koje je Fena postavila Mustafi Spahiću, profesoru Gazi Husrev-begove medrese? 
- Najznačajnija stvar u svemu ovome je što je izvršen izbor reisu-l-uleme. Što nije onemogućena od prethodnog reisa Cerića ustavna blokada Islamske zajednice, odnosno što je onemogućeno rušenje ustavnog poretka IZ-a. Postajala je bojazan da će Cerić svojim manipulacijama uspjeti da ostane i dalje na tom položaju.

Reis Kavazović koji je od 1993. godine bio tuzlanski muftija dolazi s teritorijalno najvećeg muftijstva i on je bio u neprestanim obavezama, poslovima i zadacima. On je što bi rekli Turci "ćališka" - radin, čestit i konkretan čovjek. Ono što očekujem od Kavazovića, za razliku od njegovog prethodnika, jeste da se spusti na zemlju i da živi na zemlji, i da u svom punom kapacitetu, sa svim svojim saradnicima, inicira i participira sve organe i radna tijela
IZ-a. On mora raditi na tome da se IZ vrati sebi, odnosno svom poslanju, zadatku i misiji. Islamska se zajednica za proteklih 20 godina otuđila od svoga poslanja i zadatka. Oni su vodili neku kosmičku politiku s neprestanim blještavilom. To je bilo 20 godina "petardizacije" IZ-a. Ispaljivanje svijetlećih raketa i petardi koje su se veoma brzo gasile, a iza njih je ostajala velika tama.

Dakle, očekujem od novog reisa da se on u punom kapacitetu vrati poslanju IZ-a i da pokuša raditi uime Boga, u korist islama, za dobro muslimana.

Pobrojte bar neke od problema Islamske zajednice u BiH, koje bi hitno morao riješiti novoimenovani reis uz pomoć vrha IZ-a? 
- Ključno pitanje o najvišem formalnom aktu IZ-a je njen novi ustav. Taj ustav sudbinski mora definirati i razlučiti odnose IZ-a u BiH s odnosima islamske zajednice, ponaprije, u Sandžaku i u Hrvatskoj. Jer islamske zajednice u Sandžaku i Hrvatskoj 100 posto implementiraju, učestvuju i odlučuju u životu IZ-a u BiH. Dok IZ u BiH, uključujući i reisu-l-ulemu i Sabor IZ-a ni na koji način ne učestvuje u životu, radu, kadrovskoj politici i sadržaju rada i načinu vođenja islamske zajednice u Hrvatskoj i Sandžaku.

Novi ustav mora riješiti da se ljudi koji rade u islamskoj zajednici u Sandžaku i Hrvatskoj pitaju isto kao i ljudi koji su u Islamskoj zajednici u BiH. U smislu duha vremena treba reorganizirati kompletan način rada IZ-a od službi, organa i radnih tijela. Suštinski IZ sada ne pokriva stručno i kvalifikovano ni vjeronauku u školi. Nemaju jedinstvenog programa i plana rada sedam medresa, niti visokoškolskih ustanova, a već imaju pedagoški fakulteti u Bihaću, Zenici, Novom Pazaru i Fakultet islamskih nauka u Sarajevu. S ovim problemima IZ u BiH nije se suočavao 20 godina. Suština svake politike na svijetu je kadrovska politika i organizacija. Islamska zajednica u BiH nikada nije nominalno imala više uposlenih, a manje stručnih i kvalifikovanih ljudi koji joj trebaju.

Kakav je slučaj sa zakonitim radom Islamske zajednice u BiH, to ste i ranije spominjali? 
- To je pitanje života i smrti. Ima na stotine svršenika medresa i islamskih fakulteta koji nemaju radno mjesto, a u Islamskoj zajednici ne poštujući procedure i zakone upošljavaju ljude honorarno. Najveći problem je u tome što IZ u ovoj godini nosi 20-godišnji balast nagomilanih neriješenih problema, koji su se svijetlećim raketama zaklanjali, a sada su opet izašli navidjelo.

Da podsjetim da je IZ u socijalizmu imao sva institucionalna tijela i obilježja. Imao je prvostepeni sud pri starješinstvima. Imao je drugostepeni sud pri Vrhovnom starješinstvu. Čak je imao i tužilaštva. Islamska zajednica sada od ovoga nema ništa, a sve će to morati obnoviti.

Međutim, najvažnije je ekonomsko pitanje, a iznad svih je pitanje vakufa. Problem je vraćanje imovine IZ-u, a država ne vraća imovinu koju je nacionalizirala i ekspropirala. Postojećom imovinom koja je već na raspolaganju IZ-u ne raspolaže se domaćinski. Tom imovinom uglavnom rukovode neracionalni i nekvalifikovani ljudi. Tu ima mnogo zloupotrebe, samovolje u korištenju vakufske imovine. Zato je ovo najveći izazov za novog reisa da sačuva vakufsku imovinu od uposlenika u Islamskoj zajednici.

Posljednji kvalifikovani čovjek koji je vodio brigu o vakufima bio je sekretar Vakufske direkcije dr. Hazim Muftić u doba vladavine Austrougarske. Vakufsku direkciju uvijek su vodili pravnik ili ekonomist. Od kada je obnovljen rad Vakufske direkcije niti je vodi pravnik, a ni menadžer-ekonomist. Zato vakufska zajednica ne donosi sredstva. Ona je potrošač zekijata. To je u biti zajednica mrtvih straža. S tim nekvalifikovanim ljudima koji su glineni vojnici sve ćemo izgubiti, ako se zajednica ne otvori prema stručnim ljudima i da se odredi da u Vakufskoj direkciji mogu raditi samo najveći ekonomisti, pravnici ili menadžeri koji će donositi sredstva zajednici.

Islamska zajednica za vrijeme reisa Cerića 20 godina se razvijala u jednu stalešku, klerikalnu, svećenićku zajednicu. Nama ne treba islamska zajednica koja je protiv imama i muftija, niti nam treba IZ koji je samo zajednica hodža, muderisa i muftija. Dakle, rukovodstvo IZ-a, Sabor, Mešihat moraju se otvoriti prema struci, javnosti, natjecanju i shvatiti da sila argumenata treba biti najveća sila.

Zahuktala se pa stala gradnja rezidencije reisa u Sarajevu i srcu Baščaršije. Šta mislite hoće li se ogromno betonsko zdanje završiti, s obzirom na to da je potrebno još mnogo miliona maraka? 
- To je monstruozna betonska konstrukcija u starom dijelu grada koja s okolnim objektima nema nikakve veze. Ja to vidim kao toranj crkve izgrađen u Mostaru, koji odudara od svih građevina u Mostaru. Tako i građevina u Sarajevu odudara od čitavog starog grada. Da su ga počeli graditi na Marindvoru, to ne bi niko ni primjetio, ali ovdje stoji kao da nekom prkosi. Kada prolazite kraj ove građevine ona izaziva svakog jetima i fukaru. Kao što je nekada Alija Izetbegović pisao: "Budalastim projektima u suludim vizijama vi nemate pametnog rješenja".

Ipak, mislim da će se ova betonska konstrukcija završiti. Najvjerovatnije donacijom iz Kuvajta ili iz Turske. Mislim da će reis Kavazović kojeg poznajem kao čestitog i pametnog, naći način da se taj objekat uklopi s okolnim građevinama.

Iako ste u dogovoru uoči ovog intervjua rekli da Vam ne postavljam pitanje o novoformiranom Svjetskom kongresu Bošnjaka, koji predvodi bivši reis Cerić, pitam Vas ponovo zašto nećete da govorite o ovome? 

- Meni je 63. godina života i ja u javnom životu bar pokušavam da budem ozbiljan i odgovoran. Da budem intelektualac u smislu neprestanog svjedoka i zagovoravača općeg dobra ili da budem advokat istine. Naspram tog svjetskog bošnjačkog kongresa odgovoriću vam samo na jedan dio pitanja. Da je kojim slučajem dr. Mustafa Cerić uspio ostaviti sebe za reisa, a uložio je sve moguće sile da ostane reis, postavlja se pitanje da li bi bilo svjetskog bošnjačkog kongresa? Garantujem životom da je Cerić ostao reis da tog kongresa ne bi bilo. U najbezazlenijem slučaju taj kongres treba tretirati u okviru civilnog društva i grupnih prava, odnosno kao nevladin sektor, odnosno nevladinu udrugu. Uz to u institucionalnom smislu naspram tog udruženja niko nije obavezan. Mislim da taj kongres ni u kakvom pogledu ne obavezuje Islamsku zajednicu, ni Kulturno društvo „Preporod“, ni Vijeće Kongresa bošnjačkih intelektualaca, a ni društvo „Merhamet“, jer ovo su etablirana tijela sa svojom definiranom ulogom, misijom i zadatkom, a taj kongres ne predstavlja ništa od ovoga što sam nabrojao. Na stotine hiljada takvih udruženja ima i ona nikog ne obavezuju, pa ni kongres ne obavezuje Bošnjake. Oni u svijetu mogu predstavljati sami sebe i nikoga više.

Bosna i Hercegovina nezaustavljivo juri u novu recesiju. Sve više građana živi u siromaštvu. S druge strane političari žive na visokoj nozi. Ne ulazeći u to kako su političari došli do bogatstva, kako Vi kao religiozan čovjek i teolog gledate na određenost političke elite naspram naroda? 
- Krenuću s idejnom situacijom počevši od mene. Da sam imovinu stekao na najregularniji i na najhalalniji način ne možete se osjećati dobro ako je pored vas gola sirotinja. Božijim imperativom u imovini imućnih ima hak sirotinje, bijednika, putnika, nezbrinutih, prosjaka, jetima, djece, siročadi i svih onih kategorija koje su bilo intelektualnim ili duhovnim spriječeni da sebi osiguraju sredstva za život. Ili ako imaju sve kapacitete, a nemaju uvjete da rade.

Kada klasne suprotnosti postanu ekstremne one u društvu dovode do klasnih sukoba, kod nas će dovesti do socijalnih nemira. Iako su političari najodgovorniji za teško ekonomsko stanje nije sve do njih. Ovo je Marksovim riječima kazano prvobitna akumulacija kapitala u BiH, jer ova zemlja u doba Austrougarske i u doba kraljevine nije nikada živjela dovoljan period da se iz feudalizma pređe u kapitalizam. S jedne strane se razvijaju kapitalisti i milioneri, a s druge strane država BiH preko visokih poreza opet ne može riješiti socijalne probleme. Postavlja se pitanje kako u Bosni i Hercegovini donijeti svojinski ili imovinski ustav? Zna se što je svačije, nije ničije. Kako se boriti u kapitalističkoj utakmici i u velikoj konkurenciji, a da s druge strane narod ne bude na prosjačkom štapu. Kada imate situaciju da je u entitetu Republika Srpska veći broj penzionera nego zaposlenih. Tako je slično i u Federaciji BiH. Od koga ćete porez uzimati. U racionalnim kategorijama je rečeno: Da se ne bi umorili, četvorica radnika mogu nositi na leđima samo jednog penzionera. To vam je isto kada nosite mrtvaca. Da ne bude nikome teško moraju ga najmanje četvorica nositi. Isti slučaj je odnos zaposlenih i penzionera.

Država "oguli kožu" porezima u ono malo privrede što radi i tako ih tjera u ambis. Da li se slažete s ovom činjenicom? 
- I Vi da ste u vlasti isto biste se ponašali. Država može uzeti samo od onog koji ima. To je taj samoubilački ples smrti u kome se BiH ponaša kao Grčka. Sve će biti veći pritisak na ove koje treba ustvari podsticati umjesto da im se povećavaju porezi. Kako će onda proizvodnja dobiti zamah. Pošto se to neće dogoditi sve će biti veće opterećenje na one firme koje su još efikasne u svom privređivanju. Provedene su ankete i na stotine hiljada mladih u BiH koji studiraju zna se gdje bi voljeli raditi u BH Telecomu, BH pošti, Elektroprivredi i bankama. U nas se može obrađivati zemlja, a to niko ne čini. Nastranu sve teškoće mi nemamo vizije zemlje. Ne doživljavamo zemlju kao kolektivnu majku. Ne može BiH nikada biti nova silikonska dolina. Ona može biti silikonska dolina po svojim prirodnim ljepotama, po vodi, turizmu, stočarstvu i poljoprivredi. Oni koji su nezaposleni, a mogu obrađivati zemlju i takvih ima najmanje 100 hiljada u BiH, glume ohole siromahe. BiH će biti kao i Srbija. Oni imaju Beograd koji se razvija kao minotaurus i upija svu unutrašnju Srbiju u sebe. Sada Beograd ima tri miliona stanovnika. Znate li vi da ovaj broj stanovnika može živjeti u gradu čija država broji najmanje 100 miliona stanovnika? Šta će se tek nama desiti kada Sarajevo bude četvrtina Bosne i Hercegovine?
Nemamo fundamentalnih, planskih ili programskih zahvata.

Evropska unija je osnovana kao zajednica uglja i čelika, ali nije se mogla stabilizirati dok nije riješila kompletno pitanje poljoprivrede. Doprinosi država EU i fondovi veći su od svih doprinosa i fondova koji se izdvajaju za njihove vojske.

Kada postignemo da poljoprivrednik-seljak postane domaćin i da ne mora ni sekunde misliti šta će biti s njegovim poljoprivrednim proizvodima i kada bude imao osigurano tržište, otkupnu cijenu tada će i ostati na selu. Neće bježati u grad, a grad će imati sugurnu ishranu. Kod nas je već gotovo postignuto da poljoprivrednici imaju iste uvjete za život kao i u gradu. Od struje, vode i puteva, ali ljudi sa sela i pored toga hoće da žive u gradu.

Stranka demokratske akcije kao vodeća u Bošnjaka ima dilemu da li da se održi redovni kongres na proljeće ili da se to prolongira poslije općih izbora 2014. godine. Šta mislite o ovoj polarizaciji u stranci koja se dijeli na simpatizere Bakira Izetbegovića i Sulejmana Tihića, a SDA je jedina stranka od svih u BiH na vrijeme održavala kongrese? 

- Ne bih to tumačio kao prevlast Bakira ili Sulejmana. Ovdje se radi o mnogo većoj vrijednosti a to je može li SDA u svome imenu opravdati da je Stranka demokratske akcije ako ne održi kongres. Ukoliko SDA ne održi kongres kada je to potrebno, onda će ona sama iz sebe generirati krizu i vanredno stanje. Takva situacija ne može biti u BiH dok je ovdje NATO i visoki predstavnik. Ako bi održali konveciju stranke umjesto kongresa pod izgovorom da je u aprilu popis stanovništva, ali im je otpao. Popisa stnovništva nema prije jeseni. Ovo je, ustvari, izričit pokušaj da se odgađanjem kongresa jednom političkom vještačkom infuzijom Tihić i ne samo on, održe na vlasti. Zna se ako ode Tihić odoše svi koji su s njim bili u vlasti ove četiri godine. Znaju da bi ih konvecija mogla ostaviti i zato je prizivaju. Kada se održi kongres opet oni svi mogu i ostati, ali moraju proći provjeru. Šta je suština. Svaka vlast koja valja mora biti ograničena, kontrolirana, provjeravana i nadzirana. Izbori su najveća provjera jedne vlasti. Kako je možete provjeriti ako u političkim strankama nema demokratije.

Konačno demokratija nije vladavina većine niti zaštita manjine već provođenje procedure. SDA u skladu sa svojim statutom treba da provede proceduru. Mene ovdje u personalnom smislu ne interesuju ni Tihić ni Izetbegović, mene interesuje proces. Ukoliko se ne održe izbori u stranci u nazivu SDA ne može više ostati dio imena demokratija. Srednji dio imena stranke krasi je već 22 godine kao jedinu demokratsku stranku u Bosni i Hercegovini. Ne samo u nazivu već i sadržaju i SDA od toga nije odstupala pogotovo dok je Alija Izetbegović bio živ.

Milorad Dodik najavljuje hapšenja građana BiH koji su glasali na općinskim izborima u Srebrenici. Neko je primijetio da ga ove Dodikove namjere podsjećaju na suđenje „Mladim muslimanima“. Kakav je Vaš stav? 
- Svojevremeno je šah reza Muhamed Pehlevi zaprijetio imamu Homeiniu u Iranu. Rekao mu je: „I moj otac Šah je uhapsio tvog oca“. Homeini mu je odgovorio: „Tvoje su noge kratke za čizme tvoga oca“! Dodik ima kratke noge za hapšenje. On se suočava sam sa sobom. Podsjećam na riječi Srđe Popovića koji kaže da u srpskom narodu nema niko ko može glumiti taku javnu otvorenu i nepobitnu budalu, koju glumi Dodik. To znači da više ni u Srbiji, a ni Srbima u BiH ne pada naum da negiraju genocid u BiH i u Srebrenici, jer su svjesni šta se dogodilo. Jedino je ostao Dodik da ljudima tvrdi da nije bilo genocida.

Promijenjena je paradigma i Dodik i svi "dodici" na svijetu, to su ljudi koji su kao ona baja koja svijetli u noći i udari vam u čelo. Svijetli vama, a ne vidi sebi i tako se udari i razbije. Dodikove mantre i prijetnje i očuvanje Republike Srpske, to je roba koju više niko u Srbiji ne treba. Ta je roba trebala dokazanom demokrati Borisu Tadiću koji za Srbe nije bio Srbin s dna kace.

Što se tiče nove postave vlasti u Srbiji od Tomislava Nikolića, Aleksadra Vučića i Ivice Dačića oni u sebi imaju srpskog nacionalizma toliko, ne samo za Srbe u Srbiji, već i za Srbe na Kosovu i za Srbe u BiH. Oni ne znaju šta će sa svojim ogromnim količinama nacionalizma, pa su njima Dodikov nacionalizam i njegovi ispadi preko glave i oni na to ne nasjedaju.

Dodik umjesto hapšenja Emira Suljagića i ostalih momaka koji brane Srebrenicu treba čuvati sebe od ove Vučićeve policijske akcije. Ukoliko se Dodik spasi i ne bude pravio društvo uhapšenom Miroslavu Miškoviću, on će stvarno biti genijalac. Ako ima neko ko je uništio RS, a to nije Amerika niti zapadna Evropa, RS uništio je Milorad Dodik. Prodao je Telekom i pare potrošio. Prodao je rafinerije nafte i ulja i sada prodaje Elektroprivredu. Šta sada može ponuditi Srbima osim prijetnji za hapšenje Suljagića. Da to i uradi to bi bila farsa. Da hoće mene uhapsiti. Dodik time ubrzava svoj kraj. On je već sveden na svoju mjeru, a to je mjera postkomunistička, nacionalizmom zaogrnuti kriminalac. Dodik neće otići s vlasti kao srpski svetac ili žrtva ili čuvar RS-a. Njega će Srbi u RS-u uhapsiti i tretirati ga kao kriminalca koji je opljačkao taj dio BiH, zaključio je Mustafa Spahić.



(Vijesti.ba/Fena)